Geen goedkeuring voor voorgenomen fusie RTL Nederland en Talpa Network

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geconcludeerd dat de wijzigingen van de overnameplannen die RTL en Talpa hadden voorgesteld om te voorkomen dat er een machtspositie ontstaat, onvoldoende zijn. Deze conclusie volgt op basis van eigen onderzoek onder adverteerders en distributeurs.

 

Volgens de ACM ontstaat er door de overname een te machtige partij in het commerciële medialandschap. Dat leidt tot prijsverhogingen voor adverteerders en voor telecomaanbieders die de zenders doorgeven. Uiteindelijk betaalt de consument daarvan de rekening, aldus ACM.
ACM zal daarom besluiten dat het geen vergunning verleent voor de overname.

 

In een persbericht van RTL Nederland zegt Sven Sauvé, CEO: ‘Ondanks het besluit van de autoriteiten blijven we ervan overtuigd dat we samen met Talpa Network nieuwe kansen hadden kunnen creëren in het Nederlandse medialandschap. Wij zijn echter een bedrijf met een sterke visie en investeringskracht. We kunnen onze kijkers, makers en zakenpartners verzekeren van onze niet aflatende inzet om de sterke positie van RTL als toonaangevend Nederlands mediabedrijf uit te bouwen. Een positie die iedereen ten goede komt. RTL Nederland staat er goed voor, we hebben een uitstekend personeelsbestand en met de volledige steun van onze aandeelhouder zullen we onze positie op tv, digitaal en streaming verder uitbouwen.’ Hier is het persbericht van RTL te lezen.

Pim Schmitz, CEO van Talpa, zegt in een persbericht: ‘De fusie was in mijn ogen het allerbeste antwoord geweest om de uitdagingen waar de markt ons voor stelt. Dat zelfs het remedievoorstel met Mediahuis onvoldoende is om de zorgen van de ACM weg te nemen is teleurstellend’. Hier is het persbericht van Talpa te lezen.