NCP Broadcast Media Society

Op 10 november vond de nu al traditionele NCP-BMS plaats in Den Haag. Onder leiding van Roos Moggré discussieerden Sven Sauvé (RTL Nederland), Kaja Wolffers (Prime Video), Jorien Wuite (D66), Youssef Louakili (OCW), Georgette Schlick (Fremantle) en Mezen Dannawi (NPO) onder andere over de zin van een investeringsverplichting, overheidsbemoeienis, de waarde en positie van Nederlandse producties, samenwerking tussen mediapartijen, de rol van de NPO en over rechtenverdeling.

 

Volgens Sven Sauvé bestaat er geen discussie over de hoeveelheid Nederlandse content bij RTL: “80 à 90 procent van al onze investeringen gaat naar Nederlandse content.” Sauvé vindt het ‘doodeng’ dat de overheid inhoudelijk gaat sturen op waar RTL zijn geld in mag zetten. Volgens Sauvé moet de overheid geen programmacategorieën voorschrijven waar de consument niet op zit te wachten.

 

Kaja Wolffers vertelde dat ook Prime Video investeert in de Nederlandse markt. Zij hebben 18 Nederlandse producties in de Nederlandse markt geïnvesteerd.
Georgette Schlick ziet wel dat er grote partijen zijn die niet investeren in het Nederlandse av-product. Maar de gemiddelde kijker kijkt voor een groot deel niet naar cultuur met een grote c, dat wordt soms vergeten. Ze vroeg zich bovendien af of de overheid bezig is een probleem op te lossen dat er niet is.

 

Er was kritiek op de NPO die met Dutch CORE (Coöperatie voor Rechtenmanagement en Exploitatie) iets doet waar grote commerciële bedrijven als Fremantle en Banijay veel beter in zijn. De NPO verdedigde zich door te zeggen dat zij onafhankelijk zijn en dat Dutch CORE sinds 2019 een bundeling is van wat omroepen eerst individueel deden.

 

Sauvé is groot voorstander van samenwerking met de NPO. Mezen Dannawi benadrukte dat het voor de NPO van belang is het eerste gratis vertoonrecht te hebben, waarop Sven Sauvé zei dat daar wel bij moet worden aangemerkt dat er een bereidheid bestaat miljoenen mee te investeren.
Daarbij zei Sauvé dat RTL Nederland niet per se alle rechten van makers en producenten wil hebben, in tegenstelling tot streamingdiensten, die vaak alle rechten eisen.

 

Broadcast Magazine heeft een fraaie compilatie gemaakt van de bijeenkomst, die is HIER te bekijken bij Broadcast Magazine.